Via Golden Gate en 52 graden naar de 12e fietsmaand

Dag: 364 | Km stand: 28.933 km | Land: USA

De afgelopen weken heb ik gefietst op grote hoogte (3020m), door de warmste plek op aarde (het record staat daar op 56,5 graden C, toen ik er was werd het slechts 52 graden) en langs de mooiste kusten van de wereld!

Als je mij vorig jaar had voorspeld dat ik na een klein jaar fietsen al in Las Vegas zou zijn, had ik je keihard uitgelachen! Echter niks is minder waar; ik ben afgelopen week 'gewoon' aangekomen in Las Vegas. Gemakkelijk was het niet, maar genieten deed ik volop!

Vanaf Vancouver reed ik naar San Francisco en over de Golden Gate Bridge. Ik volg graag tips op en dus fietste ik van de ene ferry naar de andere, om uiteindelijk langs de mooiste en onbekendste plekjes te komen. Zo kwam ik op Victoria Island en in de stad Victoria naar aanleiding van een tip van mijn oma. Echt een prachtige stad en fantastisch om vanaf daar richting Port Angeles te gaan met een ferry. Vervolgens deed ik een stuk samen met Steve die ik tegenkwam op de ferry; een lokale held, oorlogsveteraan en fanatiek fietser.

Ik doorkruiste de staat Washington en kwam aan in Oregon. Hier ontmoette ik een jonge bos-beheerster en haar vriend, die wielrenner was. Al snel ging het alleen nog maar over fietsen terwijl we samen een maaltijd fabriceerden op een kampvuurtje. Na een veel te gezellige avond, te weinig slaap en enkele bakken koffie moesten we de volgende ochtend allen weer aan het werk. Het voelt goed om soms weer even tussen de mensen te zijn. Lastig is wel dat je al weet dat je elkaar de volgende dag weer gaat verlaten.

De kustlijn van Oregon is een fietswalhalla en ik had gepland daar even lekker alleen te fietsen. Toch heb ik dat samen met Ben gedaan (een Amerikaan die van Seattle naar San Francisco fietste). Eindelijk iemand die hetzelfde tempo had, al moest hij toegeven volledig kapot te zijn bij aankomst in San Francisco. Onderweg hebben we meer dan 50 andere fietsers ingehaald. Dit leidde soms trouwens tot grappige taferelen wanneer ik met 7 man achter me een berg beklom.

In San Francisco had ik half Amerika weer gepasseerd en ben ik even van de fiets gestapt. De Golden Gate Bridge was een absolute mijlpaal voor mij, dit was een van die punten waar ik van het begin af aan naar uitgekeken had! Helemaal euforisch en trots zigzagde ik tussen de toeristen door over de brug, ongelooflijk! Na een bezoekje aan het Nederlandse Consulaat in San Francisco verliet ik het pand met een routebeschrijving naar een slaapplek bij twee super lieve mensen.

Iets dat volledig langs me heen gegaan was, waren de Olympische Spelen in Rio. Na het lezen van een kort overzicht besloot ik dat het tijd was voor een pintje; het Olympische nieuws ging grotendeels over een turner en zijn motivatie problemen. Na 1 of 2 (of 3) biertjes tijdens mijn Nederlandse 'Happy Hour' in San Francisco, bleek dat iedereen wist dat ik recht door Death Valley wilde fietsen. De meeste mensen raadden me het af, met uitzondering van mijn host. Ondertussen werden mijn plannen gesynchroniseerd met die van een goede vriendin, die ik al zo’n 1,5 jaar niet gezien had (ivm haar reizen). Een weerzien in Las Vegas stond gepland, samen met een roadtrip. Ik hoefde alleen nog 'even' door twee mega nationale parken te fietsen: Yosemite en Death Valley National Park – met zijn 56,5 graad een van de warmste plekken op aarde!

Het voorgenomen weerzien heeft motiverend gewerkt, omdat ik mezelf constant bij elkaar moest rapen in de ongekende warmte van de zomer in Death Valley. Vergeleken met de hoogtes (3000+ meter) en de klimmen van het prachtige en onaangetaste Yosemite Park was Death Valley maar plat. Oh, wat was ik graag weer op grotere hoogte geweest, terwijl ik verkleed als mummie (niet voor de lol maar tegen de warmte natuurlijk) over het langzaam smeltende asfalt fietste, op 86 meter onder de zeespiegel. Prachtige rotsformaties, slingerende wegen en cold-water taps maakten de barre tocht toch iets dragelijk. In tegenstelling tot in Oregon ben ik daar maar 1 andere fietser tegengekomen in de vroege ochtenden (het enige moment dat fietsen mogelijk was).

Een jaar volg ik nu mijn droom, zit ik nu op de fiets en volgens sommigen vier ik nu vakantie. Ik voel me fantastisch maar de afgelopen tijd heeft mij echt wel veranderd. Dit klinkt misschien negatief; om heel eerlijk te zijn weet ik niet eens of het positief of negatief is. Ik heb het afgelopen jaar zo ontzettend veel indrukken, ervaringen en kennis opgedaan; die wil ik eerst verwerken voordat ik hier een uitspraak over doe.

Meer weten, bijvoorbeeld over jezelf, is niet altijd beter. Ik vraag me geregeld af waar nou die grens ligt. Ik ben er wel zeker van dat dit de allerbeste keuze is geweest die ik ooit heb gemaakt. Ik ben sterker, rijker qua levenservaring en vooral meer een met mezelf dan ooit tevoren! Soms voel ik me opeens een erg gelukkige zwerver, wanneer ik weer ergens in the middle of nowhere mijn boterham met pindakaas zit te smeren, terwijl al mijn eigendommen naast me staan. De luchtbel knapt wel wanneer je vervolgens het Centraal Incasso Bureau aan de lijn krijgt, omdat je bent vergeten je laatste treinreisje van 8 euro in Nederland te betalen. Oeps.

Ik ben iedereen die mij volgt, die deze updates leest of die gewoon af en toe even een berichtje stuurt echt heel erg dankbaar! Jullie reacties en medeleven geven mij super veel energie; ga vooral door alsjeblieft!

Volgende land en uitdagingen: United States
Nog te gaan: 26.067 km

Als jullie dit lezen ben ik in Las Vegas: ik ga daar een weekje uitrusten en mijn verdere plannen uitwerken. Mijn onderbuikgevoel zegt dat enkele landen in Zuid-Amerika ontweken moeten worden, terwijl er recent ook juist weer andere opties ontstonden voor mijn fietsroute. Mogelijk ga ik via Mexico of de States richting Cuba om vervolgens mijn weg naar Antarctica te vervolgen...

‘Life is not about the amount of breaths you take, it’s about the moments and the people who take them away.’
Motto van een camping | Oregon | USA

Contact

Schillingweg 41
   2153 PL Nieuw-Vennep
   +31 (0) 252 426 123
   Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
   www.santosbikes.com

Santos op Twitter   Santos op Facebook   Santos op Instagram   Santos op Youtube

Vind een dealer

dealer icoon mapVind een dealer bij jou in de buurt en test je favoriete fiets.

Stel je fiets samen en bouw 'm op zoals jij dat wilt. Eenvoudig.

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.